TVR MOLDOVA difuzează, pe 3 şi 4 septembrie, două filme de Geo Saizescu pe scenarii de D. R. Popescu, unde îi revedeţi pe Sebastian Papaiani, Dem Rădulescu şi Florina Luican, în primele ei roluri pe marele ecran.
Realizate de Geo Saizescu în anii 1963 şi 1966, ambele în urma colaborării cu prozatorul şi dramaturgul Dumitru Radu Popescu, filmele programate la TVR MOLDOVA sâmbătă, 3 septembrie, şi duminică, 4 septembrie, de la ora 22:30, s-au bucurat la vremea lor de o bună primire din partea criticii şi de apreciere din partea publicului.
UN SURÂS ÎN PLINĂ VARĂ
3 septembrie, ora 22:30
În distribuţie apar actorii Florina Luican, Sebastian Papaiani, Silvia Fulda, Dem Rădulescu, Matei Alexandru, Draga Olteanu Matei.
Comedia este ecranizarea nuvelei "Pădurea", de Dumitru Radu Popescu.
Făniţă, un tânăr dornic să câştige bani în urma unor iniţiative personale, eşuează în toate aceste demersuri, lăsându-se în cele din urmă convins că e mai bine să se alăture comunităţii.
Filmările la „Un surâs în plină vară” s-au desfăşurat în vara şi toamna lui 1963 în mai multe comune din județul Vâlcea.
Comedia a primit, la Festivalul de la Mamaia, premiile pentru scenariu şi pentru interpretare masculină (Sebastian Papaiani). Iar revista „Cinema” i-a acordat lui Geo Saizescu premiul pentru cel mai bun debut al anului în filmul de lungmetraj.
Actriţa Florina Luican a debutat în comedia lui Saizescu. A jucat apoi şi în următorul film al aceluiaşi regizor, "La porţile Pământului", în 1966. Filmografia ei mai cuprinde "Filip cel bun" în regia lui Dan Piţa în 1975, "Un om în loden" în regia lui Nicolae Mărgineanu în 1978, "Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu" în regia Malvinei Urşianu în 1979, "Lumina palidă a durerii" în regia lui Iulian Mihu în 1980, "Întoarcerea Vlaşinilor" în 1983, "Lumină la etajul 10" în regia Malvinei Urşianu în 1984 şi rolul din "Adela" după romanul cu acelaşi nume de Garabet Ibraileanu, în regia lui Mircea Veroiu, în 1985.
"Făniţă, eroul întâmplărilor din film, este un Păcală al zilelor noastre sau mai bine zis, un Dănilă Prepeleac." (Dinu Săraru)
"Dintre toate comediile lui Geo Saizescu, cu «băieţi buni» la «baluri de sâmbătă seara» sau cu seri de dans în «familie» cu păcăleli şi păcăliţe, Surâsul în plină vară rămâne episodul cel mai pur, cel mai spontan şi cel mai firesc", considera Călin Căliman citat de site-ul de specialitate aarc.ro.
„Am reţinut filmul pentru ineditul şi farmecul eroului, îndeosebi în momentele în care comicul, cu aspect de farsă uşor grotescă, lăsa să se facă simţită o undă de tristeţe candid-nastratinesc-visătoare. Ca în scena în care Făniţă venea la balul sătesc cu haine închiriate de la oraş, dar — fire sucită — refuza să danseze cu fata pentru care făcuse toate pregătirile. Bruscând-o, eroul trăda permanent o stângăcie în raporturile cu semenii, stigmat al unor vechi deprinderi şi umilinţe. Vrând să se elibereze de ele, personajul se detaşa într-un fel de propriile gesturi, dându-le o cuceritoare alură comică”, aprecia Valerian Sava, în "Cinema" nr. 3, 1966.
LA PORŢILE PĂMÂNTULUI
4 septembrie, ora 22:30
George Constantin, Marga Barbu, Florina Luican, Ilinca Tomoroveanu, Sebastian Papaiani, Dem Rădulescu, Mitzura Arghezi fac parte din distribuţia aleasă pentru această dramă.
Un grup de tineri geologi, trei băieţi şi o fată, aflaţi în prospecţii estivale în Munţii Apuseni, descoperă nu doar secretele ascunse ale pământului pe care-l sondează, ci şi adâncimile neexplorate ale propriilor lor fiinţe. Experienţele lor vor include emoţiile iubirii şi ale suspansului dramatic din existenţa de zi cu zi.
„Irina mi-a prilejuit un moment cu totul aparte în cea mai uşoară dintre secvenţele filmului. N-aveam nimic de spus, nimic de făcut. Stăteam tolănită pe un divan cu o pisică neagră pe piept. Când Saizescu a comandat „motor!” şi aparatul a început să bâzâie, pisica s-a speriat, a înlemnit de spaimă. Şi-a scos doar ghiarele şi le-a înfipt în mine. Eu trebuia să fiu somnolentă, serafică. Am fost!", mărturisea Marga Barbu în revista "Cinema" nr. 12, 1965.
Filmările au avut loc în primăvara anului 1965 în Munţii Apuseni la Stâna de Vale, Valea Arieşului, Râmeţi, Cheile Runcului, Gârda, Dealul Cireşului, dar şi la Bucureşti şi în studiourile de la Buftea.
„Geo Saizescu ne pune pentru prima dată în faţa unei drame psihologice. Mutaţia e surprinzătoare. Ea l-a deplasat pe autor într-o zonă pentru care nu-şi anunţase vocaţia şi în care ne lipseşte mai mult decât în oricare alta tradiţia şi experienţa. (...) În noul film, eroul se numeşte George, este intelectual şi evoluează în modalitatea dramatică. Personajul e integrat acum într-o colectivitate — este responsabilul unui grup de geologi care caută fier în munţii Apuseni şi e însurat. A rămas însă un singuratic. (... )
Grupul e diferenţiat după vârstă şi caractere. George (George Constantin) este sobru şi interiorizat, convins de nobleţea profesiunii sale. Romi (Sebastian Papaiani) posedă simţul autoironiei şi pozează în funcţionarul rătăcit printre geologi, deşi în fond nu-i lipseşte nici lui chemarea pentru meseria aleasă. Emil (Popovici-Poenaru) este elementul dizolvant, blazat, dar arivist; — toţi trei gravitând în jurul Dinelei (Ilinca Tomoroveanu), colega lor de expediţie. Interesul pentru fată nu se ghiceşte însă la niciunul, în afara pornirilor momentane şi pur instinctive ale lui Emil, respinse violent de Dinela şi sfârşind lamentabil. Atracţia secretă dintre George şi Dinela, care ar constitui virtual nucleul dramatic al filmului, se consumă în cele două prilejuri când bărbatul pare să-i ghicească în palmă firul vieţii, dar nu descoperă decât urme de fier. (... ) În fine, mai înregistrăm o Silvie (Florina Luican), personaj de coloratură”, scria Valerian Sava, în "Cinema" nr. 3, 1966.
***
Seara ai program de film la TVR MOLDOVA!
Filmele pot fi urmărite livestream pe TVR+.