În regia lui Alexandru Tatos şi Dan Piţa, două roluri principale interpretate de Mircea Diaconu în filme de la jumătatea anilor 70, programate sâmbătă, 16 aprilie, la TVR i, aduc în atenţie dilemele şi alegerile unei generaţii.
MERE ROŞII
Sâmbătă, 16 aprilie, orele 10.00 şi 18.00
România, 1976
Regia: Alexandru Tatos
Scenariul: Ion Băieşu
Cu: Mircea Diaconu, Ion Cojar, Angela Stoenescu, Carmen Galin, Emilia Dobrin, Florin Zamfirescu, Mitică Popescu.
Un tânăr medic ajunge într-un spital de provincie, unde se confruntă cu mentalităţile şi orgoliile celor cu care trebuie să lucreze. Chirurgul este un pasionat consumator de mere roşii, inflexibil în privinţa respectării principiilor morale. Bine intenţionat şi gata de sacrificii personale, el consideră că are pe lume un singur duşman real: moartea, pe care, din păcate, nu reuşeşte întotdeauna s-o înfrângă.
Filmul este despre un doctor ale cărui mizantropie şi cinism pornesc din diferenţele constatate faţă de semenii lui. Pe medicul Mitică Irod, interpretat de Mircea Diaconu, îl iubesc însă pacienţii, pentru care el este nu doar salvator, ci şi prieten. Onest şi direct, dedicat profesiei şi oamenilor, el spune adevărul, indiferent de consecinţe.
ACIN-Premiul "Opera Prima" şi Premiul pentru scenariu;
Varna-Premiul special al juriului;
Lublin-Premiul II
Alexandru Tatos a făcut iniţial regie de teatru. La 39 de ani a debutat în cinematografie, cu lungmetrajul „Mere roşii" (1976).
Filmul are la bază scenariul lui Ion Băieşu, după nuvela sa „38 de grade cu 2", scrisă chiar când autorul s-a aflat în spital.
Regizorul Alexandru Tatos a mai realizat „Rătăcire" (1978), „Casa dintre câmpuri" (1979), „Duios Anastasia trecea" (1979), „Secvenţe" (1982), „Fructe de pădure" (1983), ”Întunecare" (1985), „Secretul armei... secrete" (1988), „Cine are dreptate?" (1990).
FILIP CEL BUN
Sâmbătă, 16 aprilie, ora 22.00
România, 1975
Regia: Dan Piţa
Scenariul: Constantin Stoiciu
Cu: Mircea Diaconu, Vasile Nițulescu, Ileana Popovici, Ica Matache, Draga Olteanu Matei, Gheorghe Dinică, George Mihăiţă, Florin Zamfirescu.
Proaspăt absolvent de liceu, Filip pică examenul la facultatea la care tatăl lui ţinea morţiş să-l vadă intrat. Descoperind că părintele său, muncitor la Reşiţa în anii '50, a fugit de pe şantier, băiatul încearcă să elucideze misterul biografiei acestuia şi, totodată, să-şi găsească propriul drum în viaţă.
„Filip are de înfruntat cel mai frecvent coşmar al tinerilor, mai precis al băieţilor, din acea perioadă: absolvent de liceu, care nu a reuşit să intre la facultate. Nu ştim din ce motive nu este luat în armată, (adevăratul motiv al temerilor celor căzuţi la admitere), dar în schimb are libertatea de a alege o meserie care să-i umple timpul liber, familia fiind extrem de generoasă şi permisivă în ceea ce priveşte latura materială, stil mai degrabă “mic-burghez”, cu o înţelegere şi o dragoste faţă de copii destul de frecventă în acea perioadă. Demersurile lui Filip pentru a-şi găsi o slujbă care să-i convină sunt motive de analiză critică a societăţii din acel moment şi, totodată, o adevărată călătorie iniţiatică pentru aflarea adevărului din trecut. Un adevăr de esenţă morală şi nu materială (nedreptatea suferită de Ionescu), ceea ce iarăşi punctează în favoarea filmului. Căutări care îi definesc personalitatea ... Unele tuşe sunt de o actualitate uimitoare: micile aranjamente, telefoanele care “recomandă” petentul pentru un post călduţ.” (Rodica Pop Vulcănescu - Aarc.ro).
ACIN-Premiile pentru imagine Florin Mihăilescu-şi interpretare feminină-Draga Olteanu;
Costineşti-Premiul de interpretare masculină-Mircea Diaconu.