TVR Internaţional vă recomandă pentru sâmbătă, 9 iulie, şi duminică, 10 iulie, două filme româneşti realizate de Marian Crişan şi Manole Marcus.
Morgen, sâmbătă, 9 iulie, ora 22:00
Actuală prin subiectul tratării imigranţilor şi refugiaţilor, la scară mică, nu global-abstract în conferinţe, drama arată trăirile omeneşti şi relaţia de dincolo de înţelegerea verbală dintre turcul fugar şi românul care îl adăposteşte temporar: un paznic de supermarket în Salonta, pescar în timpul liber, care dă peste turcul ce vrea să ajungă în Germania.
Nelu trăiește împreună cu soția într-o casă izolată pe un câmp în afara orașului. Problema lor este repararea acoperișului. Într-o zi, Nelu dă peste emigrantul care vrea sa treacă granița ilegal. Emigrantul îi oferă lui Nelu bani pentru a-l ajuta sa treacă dincolo. Fără să înțeleagă exact ce îi comunică emigrantul, Nelu ia banii și îi promite că îl va ajuta. Nelu îl găzduieşte şi îi promite că îl va ajuta MORGEN, adică mâine. Cei doi nu pot comunica verbal, iar între ei se stabileşte o relaţie specială.
Filmul realizat în 2010 de Marian Crişan, care semnează regia şi scenariul, se bucură de distribuţia în care apar András Hatházi, Yilmaz Yalcin, Elvira Rîmbu, Dorin C. Zachei, Levente Molnar şi Răzvan Vicoveanu.
Originar din Salonta, Marian Crişan a devenit cunoscut publicului prin scurtmetrajul ”Megatron”, film care a obținut în anul 2008 “Palme d'Or” la Festivalul de Film de la Cannes şi premiul pentru cel mai bun film de scurtmetraj de la Stockholm International Film Festival.
Distincţii primite de „Morgen":
* 2010-Luxemburg-Marele Premiu;
* 2010-Festivalul de Film de la Locarno-Premiul Special al Juriului; Premiul Juriului Ecumenic; Premiul "Don Quijote" al Federaţiei Internaţionale a Societăţilor de Film (IFFS); Premiul III din partea Juriului Junior;
* 2010-Salonic-Premiul pentru regie & Premiul FIPRESCI;
* 2010-UCIN-Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor;
* 2010-Reykjavik International Film Festival-The Church of Iceland Award;
* 2011-TIFF-Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru secţiunea lungmetraj;
*2011-Buenos Aires International Festival of Independent Cinema-Premiul Signis;
* 2011-CPH PIX-Politiken's Audience Award;
* 2011-IndieLisboa International Independent Film Festival-Distribution Award;
* 2011-Wiesbaden goEast-Cel mai bun regizor.
Orgolii, duminică, 10 iulie, 22:00
Regia este semnată de Manole Marcus (foto), drama fiind o ecranizare a romanului lui Augustin Buzura, cel care şi-a adaptat proza în scenariu pentru marele ecran. Distribuţia: Victor Rebengiuc, Cristina Deleanu, Silviu Stănculescu, Traian Stănescu, Mircea Albulescu, Matei Alexandru.
Profesorul Cristian îşi dedică întreaga activitate experienţelor pentru combaterea cancerului. Marcat de detenţia suferită pe nedrept în anii '50, el nu se adaptează lumii în care trăieşte şi îşi neglijează familia şi prietenii. Pregătirile pentru alegerea unui nou decan prilejuiesc intrigi în jurul profesorului, menite să-l compromită. Calităţile sale morale îl impun, Cristian depăşind momentele dificile.
„Habar n-ai tu ce înseamnă „o sedință reușită” — chicotește George Constantin, în rolul unui igienist mucalit, bonom, fără energii justițiare, dar nepărăsit încă de bun simț. Și ca romancier și ca scenarist, Augustin Buzura țintește deci mai departe. „Luptăm împotriva unui cancer... și murim uciși de un altul, în realitate mai periculos”. Filmul începe cu un interviu la TV. Savantul pe care mai târziu îl vom auzi strigând: o tumoare nu crește pe o tumoare — este acum, stingherit de optimismul reportericesc. E prea devreme ca să trezească iluzii, dar e timpul să spună că dacă ne obsedează moartea biologică, ar trebui să ne obsedeze și moartea psihică. „Pierderea libertății interioare e la fel de gravă ca și pierderea vieții”. El vorbește de cei „născuți morți” și de cei „care nu ajung intelectual la starea de om”. În secvența următoare menajera părăsește dezamăgită televizorul se duce să citească viața amoroasă a Mariei Stuart. Emisiunea nu i-a plăcut „N-am înțeles nimic, Cum adică născuți morți ?”.
Filmul cuprinde o cantitate impunătoare de idei (despre valoarea și despre nepăsarea față de valoare; despre comunicabilitate și noncomunicabilitatea între generații; despre experiențe care nu pot fi transmise — „voi n-ați trăit epoca, voi nu puteți să înțelegeți”; despre invulnerabilitatea celor care nu fac nimic; despre vulnerabilitatea celor care fac; despre invidia de breaslă; despre conjuncturism; despre zădărnicia anumitor succese și despre victoria anumitor eșecuri; despre demnitatea intelectuală și despre demnitate în general; despre josnicie: „un cocoșat visează o lume de cocoșați cu un dumnezeu cocoșat” etc. ). O parte din aceste idei sunt absorbite de substanța artistică, altele există sub formă de granule. De text propriu-zis. „Destinul unui popor depinde de numărul conștiințelor sale” — scria Buzura într-un articol intitulat „De ce scriu?”. Aceeași frază este reluată și nu fără un anume schepsis de savantul nostru în momentul unei confesiuni publice. De undeva, dintr-o secvență, o voce ne avertizează: „Pentru ce n-ai făcut, n-ai vrut sau n-ai încercat, nu există iertare”. (Ecaterina Oproiu, România liberă, 23 aprilie 1982, apud aarc.ro)
Pentru rolul din acest film, ACIN l-a distins pe Mircea Albulescu în 1982 cu Premiul de interpretare masculină.
Filmul „Orgolii” de la TVR Internaţional poate fi urmărit livestream pe TVR +.
Foto: cinemagia.ro