Calea Griviței, una dintre cele mai vechi și mai reprezentative artere Bucureștene, își începe istoria încă din Evul Mediu, atunci când, din dorința domnitorilor Țării Românești de a crea o legătură mai facilă între cele două cetăți de scaun, București și Târgoviște, a fost trasat Podul Târgoviștei. Actuala denumire o capătă din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, după Războiul de Independență, în cinstea cuceririi redutei Grivița de către armata română, în timpul asediului Plevnei.
Apariția Gării de Nord în a doua jumătate a secolului al XIX-lea a însemnat și trasarea unui hotar simbolic al Căii Griviței. Astfel, zona cuprinsă între Calea Victoriei și Gară păstrează încă, până azi, în ciuda demolărilor masive din ultimii ani și a neglijării unor clădiri cu certă valoare istorică, imaginea vechiului București burghez, negustoresc. În schimb, zona cuprinsă între Gara de Nord și Podul Constanța, odată cu mutarea atelierelor și a întregii infrastructuri industriale a CFR în actualul amplasament, devine un adevărat bastion feroviar al Bucureștilor.
Acesta este și contextul în care între anii 1912 și 1927 este ridicată Parcelarea Steaua, denumită așa după vechea Rafinărie care se situa în zonă, devenită, alături de cartierul Grant, cel mai reprezentativ cartier ceferist.
În acest episod, ne-am propus să descoperim, alături de Mircea Dorobanțu, director al Muzeului CFR, și Mihai Burcea, istoric, cele mai importante momente din istoria Căii Griviței, dar și ce a însemnat viața în parcelarea Steaua pentru Radu Alexe, unul dintre cei mai vechi locuitori ai cartierului. Iar, cu ajutorul Elenei Lucaci, coordonatoarea Asociației "Părinți de Cireșari", am dorit să înțelegem cum a fost revitalizată din punct de vedere civic una dintre cele mai frumoase zone ale Bucureștiului.
Urmăriți această ediție duminică, 10 noiembrie, de la ora 14:30, la TVR Internațional.
***
Realizatori: Bogdan Vârșan şi Lucia Zamfir.
Producător: Raluca Bibiri
Credit foto: Arhiva emisiunii „Istoriile orașului”