Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
„Cei care plătesc cu viaţa”, o ecranizare clasică şi o lecţie despre limite
Luni, 29 Iunie 2015
TVR Internaţional vă invită duminică, 5 iulie, de la ora 22:00, să urmăriţi filmul românesc „Cei care plătesc cu viaţa”.
Marcel Iureş, cei care plătesc cu viaţa
Cei care plătesc cu viaţa
Marcel Iureş, cei care plătesc cu viaţa
Cei care plătesc cu viaţa

Regia şi scenariul le semnează Şerban Marinescu, cineastul fiind inspirat de opera lui Camil Petrescu: romanul „Patul lui Procust” , piesa de teatru „Jocul ielelor” şi nuvela „Cei care plătesc cu viaţa”.

Adrian Pintea, Gheorghe Visu, Marcel Iureş, Ovidiu Ghiniţă, Maia Morgenstern, Mariana Mihuţ, Ştefan Iordache sunt actorii din distribuţia acestei drame care a avut premiera în România anului 1989.

Sub ochii telespectatorilor, se derulează destinul unui ziarist moral, obsedat de ideea dreptăţii absolute şi care, sub influenţa unei revelaţii din viaţa tatălui, ajunge să se sinucidă.

Filmul a primit în 1989 Premiile Asociaţiei Cineaştilor din România pentru regie-Şerban Marinescu, muzică-Dan Ştefănică, interpretare feminină-Maia Morgenstern, interpretare masculină-Ştefan Iordache, interpretare feminină rol secundar-Mariana Mihuţ, interpretare masculină rol secundar-Ovidiu Ghiniţă.

Tot în 1989, la Festivalul de Film de la Costineşti, producţia primeşte Premiile pentru regie-Şerban Marinescu, imagine-Vlad Păunescu, interpretare masculină-Ştefan Iordache, interpretare feminină-Maia Morgenstern, muzică, sunet-Horia Murgu, debut-Ovidiu Ghiniţă.

Lui Camil Petrescu îi aparţin formulele clasice „Am văzut idei” şi „Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă" – consideraţii care i-au definit creaţia şi existenţa. El a creat o operă literară cu numeroase niveluri, ca dramaturg, cronicar dramatic, teoretician şi regizor. Teza lui de doctorat are titlul Modalitatea estetică a teatrului". Piesele sale sunt investigaţii psihologice, personajele trăiesc în lumea ideilor şi cunosc drame de conştiinţă.

În februarie 1933, Eugen Jebeleanu publica în „România literară” un interviu cu Camil Petrescu, realizat înainte de apariţia romanului „Patul lui Procust" şi reluat de jurnalul.ro în 2010. Eugen Jebeleanu i se adresa lui Camil Petrescu: „De la Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", Patul lui Procust" este singurul roman pe care-l dăruieşti cititorilor.” „Este singurul şi - probabil - şi ultimul, căci nu mai am de gând să mai scriu”, răspundea autorul cu aproape un sfert de veac înaintea dispariţiei sale şi înainte de a mai publica mai ales dramaturgie şi proză scurtă. E adevărat, nu a mai scris niciun roman, „Un om între oameni” rămânând neterminat.

(w640) Cei care p

Filmul se înscrie în seria primelor patru realizări ale lui Şerban Marinescu, toate patru ecranizări după scrieri clasice din literatura română: Moara lui Călifar (1984) după Gala Galaction, Domnişoara Aurica (1985) după Eugen Barbu, Cei care plătesc cu viaţa (1991) după Camil Petrescu, Cel mai iubit dintre pământeni (1993) după Marin Preda.

„Ștefan lordache este un Sinești copleșitor în dimensiunea jocului cu puterea; Ruscanu, (Adrian Pintea) ascetic, încorsetat în blindajul ideilor sale absolute, a căror ardență o trădează combustia ochilor; Maria Sinești (Maia Morgenstern), o victimă la dispoziția bunului plac al soțului etc. Desăvârșită osmoză actor−rol! Dincolo de orice rezerve asupra purității redării capodoperei „Jocul ielelor”, Șerban Marinescu face încă o dată dovada talentului său viguros, de constructor al unui univers cinematografic, sigur pe mijloacele cele mai subtile de expresie, a unui om de echipă care reușește să coordoneze perfect jocul. Un Gelu Ruscanu al ideilor... cinematografice?”, scria într-o cronică a filmului apărută în „Noul Cinema”, în 1990, sub semnătura Mădălinei Stănescu.